Ajaminen jatkuu (Slovakia, Unkari ja Kroatia)
Neljäs ajopäivä: Zakopane (Puola) - Tamasi (Unkari), 470 km
Puolan läpi ajaminen ei ollut ollenkaan niin paha kuin olin luullut ja pelännyt. Zakopanen seudulta on vain lyhyt matka Slovakian puolelle. Slovakian liikenne oli rauhallista, mutta vuoria ylittäessä tie kulki jatkuvasti ylös ja alas. Onneksi tie oli kuitenkin suoraa, ettei tarvinnut serpentiiniteillä ajella. Välillä tie kulki vuorten huipulle ja sitten pitkiä alamäkiä pitkin alas. Pisin alamäki, joka matkan varrelle mahtui, oli n. 20 km pitkä 😲 Ei tarvinnut kaasupolkimeen koskea pitkään aikaan 😃
Yksi asia, joka tuntuu Suomessa olevan todella hyvin kunnossa, on nopeusrajoitusten merkinnät. Nyt kun on ajellut useassa maassa, niin on huomannut, että nopeusrajoitukset vaihtuvat joidenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan. Puolassa esimerkiksi välillä 90 km/h nopeusrajoitus vaihtui 70 km/h ja sitten yhtäkkiä olisi pitänyt tietää, että nopeusrajoitus olikin vaihtunut takaisin suuremmaksi. Ilmeisesti rajoitus vaihtui risteyksen, suojatien tms. jälkeen eikä sitä missään vaan sanottu. Samanlaisia on löytynyt myös muista maista.
Sitten muutama sana tietulleista. Baltian maissa tietulleja ei henkilöautoille ole. Puolassa onnistuimme välttämään kaikki maksulliset tiet, joten sielläkään ei vielä tutustuttu tietulleihin. Slovakiassa on käytössä elektroninen tietullijärjestelmä, jossa ostimme etukäteen netistä 10 vuorokauden elektronisen "tarran". Ostaessa piti ilmoittaa auton rekisterinumero ja 10 € tietulli oli maksettu. Sama systeemi oli käytössä myös Unkarissa, jossa myös ostimme n. 10 € "tarran" kymmenelle vuorokaudelle. Teillä on käytössä videovalvonta, joka tarkastaa ajoneuvojen ajo-oikeuden maksullisilla teillä. Hetken päästä lisää vielä Kroatian tietullista..
Slovakian ajoimme läpi parin nopean pysähdyksen taktiikalla ja katsoimme jo valmiiksi ruokapaikkaa Unkarin puolelta, kun siellä kerran on halvempaa. Unkarissa matka jatkui auringonkukka- ja maissipeltojen keskellä. Eikä ne pellot olleet ihan pieniä peltoja vaan niitä jatkui niin kauas kuin silmä kantoi. Lopuksi vielä hieman moottoritieajoa ja illalla olimme majapaikassamme Tamasissa.
Viides ajopäivä: Tamasi (Unkari) - Senj (Kroatia), 436 km
Unkarin majapaikassa vietimmekin viikon verran ja sen jälkeen suuntasimme Kroatiaan. Kroatiaan matkatessamme oli vuorossa monta sataa kilometriä pelkkää moottoritieajoa. Hieman ennen Kroatiaa pysähdyimme syömään McDonaldsille. Auto ajettiin taas siten, että meillä oli kokoajan suora näköyhteys autolle. Ei mennytkään kauan kun muutama mies alkoi pyörimään epäilyttävän näköisesti auton ympärille ja kaikkosivat sen jälkeen kun menin auton viereen seisomaan. Jonkin ajan päästä pari muuta miestä katseli autoamme epäilyttävästi. En tiedä mikä näillä kaikilla oli ajatuksena, mutta kovin tarkkana saa täyteen lastatun auton kanssa olla. Sitten vielä tankkaamaan, tällä kertaa hieman kalliimmalla 1,15 € litrahinnalla.
Kroatian rajalla oli vuorossa sitten ensimmäinen rajatarkastus. Jonoa ei rajalla ollut ollenkaan ja pääsimme näyttämään passimme rajatarkastajille. Tarkastaja vilkaisi ikkunasta autoon, että löytyy passien kuvien näköisiä henkilöitä ja saimme jatkaa matkaamme. Vähän matkan jälkeen tuli sitten ensimmäinen tietulli. Kroatiassa on käytössä suljettu tietullijärjestelmä, eli ensin ajetaan portista, jossa otetaan lipuke mukaan. Jossain vaiheessa oli sitten seuraava tietulli, jossa maksettiin siihen mennessä ajetusta matkasta. Hintaa tuli siinä vaiheessa 47 HRK (6,11 €). Kroatian pääkaupungin, Zagrebin kohdilla oli seuraava pysähtyminen, jossa jälleen otettiin lipuke mukaan. Sen jälkeen saimme ajella yli ja läpi vuorien ja nousta Senj:n rampista pois moottoritieltä. Rampin jälkeen oli taas tietullin maksamisen paikka ja siinä hinnaksi muodostui 66 HRK (8,58 €). Tietullien maksu onnistui nopeasti VISA-kortilla maksaen, joten paikallista valuuttaa ei tarvinnut rahanvaihtopisteessä nostaa.
Moottoriteillä ajaessa olimme nousseet huomaamatta vuorien päälle ja nyt olikin vuorossa laskeutuminen Senj:n kaupunkiin meren rantaan serpentiiniteitä pitkin loistavissa maisemissa. Loistavat maisemat odottivat myös majapaikkamme parvekkeelta, joita olikin mukava ihailla loppuilta auringon laskiessa.
Kuudes ajopäivä: Senj (Kroatia) - Split (Kroatia), 262 km
Viimeinen ajopäivä ennen kuukauden Kroatian oleskelua sujui nopeasti. Aamu ajeltiin Kroatian rantatietä, joka kulkee meren vierellä, välillä meren pinnan tasolla ja välillä nousten hieman korkeammalle vuoren rinteelle. Koko matkan on huikeat näköalat, mutta vauhti on aika hidasta mutkaisella tiellä.
Puolet matkasta menimme taas vuorten huipulle nousevalle moottoritielle. Kyseisellä moottoritiellä on moottoritieksi ihan hienot näkymät. Moottiritieltä poistuttiin Trogirin liittymästä ja tietullin hinnaksi tuli tällä kertaa 58 HRK (7,54 €). Lopuksi vielä laskeuduimme serpentiinitietä pitkin meren pinnan tasolle ja perillä oltiin.
Kroatian liikenne sujuu siis tosi hienosti moottoriteillä. Meidän reitillä Kroatian tietullit maksoivat yhteensä 22,23 €.
Nyt saa sitten yli kuukauden verran huilia pidemmistä ajopäivistä. Tällä hetkellä auton mittari näyttää ajetuksi matkaksi 2738 km ja polttoainetta on tankattu yhteensä 168 eurolla. Täydessä lastissaan auto on kuluttanut n. 5 litraa satasella, mikä on mielestäni ihan hyvin kun ollaan ajettu paljon myös vuorilla ylös ja alas sekä moottoriteillä 130 km/h nopeudella. Kuukauden päästä sitten jatketaan Espanjaan, jonne matkaa olisi n. 2900 km eli ajamista riittää jatkossakin 😅
Puolan läpi ajaminen ei ollut ollenkaan niin paha kuin olin luullut ja pelännyt. Zakopanen seudulta on vain lyhyt matka Slovakian puolelle. Slovakian liikenne oli rauhallista, mutta vuoria ylittäessä tie kulki jatkuvasti ylös ja alas. Onneksi tie oli kuitenkin suoraa, ettei tarvinnut serpentiiniteillä ajella. Välillä tie kulki vuorten huipulle ja sitten pitkiä alamäkiä pitkin alas. Pisin alamäki, joka matkan varrelle mahtui, oli n. 20 km pitkä 😲 Ei tarvinnut kaasupolkimeen koskea pitkään aikaan 😃
![]() |
Slovakian Orava linna |
Yksi asia, joka tuntuu Suomessa olevan todella hyvin kunnossa, on nopeusrajoitusten merkinnät. Nyt kun on ajellut useassa maassa, niin on huomannut, että nopeusrajoitukset vaihtuvat joidenkin kirjoittamattomien sääntöjen mukaan. Puolassa esimerkiksi välillä 90 km/h nopeusrajoitus vaihtui 70 km/h ja sitten yhtäkkiä olisi pitänyt tietää, että nopeusrajoitus olikin vaihtunut takaisin suuremmaksi. Ilmeisesti rajoitus vaihtui risteyksen, suojatien tms. jälkeen eikä sitä missään vaan sanottu. Samanlaisia on löytynyt myös muista maista.
![]() |
Näkymiä Slovakian tieltä |
Slovakian ajoimme läpi parin nopean pysähdyksen taktiikalla ja katsoimme jo valmiiksi ruokapaikkaa Unkarin puolelta, kun siellä kerran on halvempaa. Unkarissa matka jatkui auringonkukka- ja maissipeltojen keskellä. Eikä ne pellot olleet ihan pieniä peltoja vaan niitä jatkui niin kauas kuin silmä kantoi. Lopuksi vielä hieman moottoritieajoa ja illalla olimme majapaikassamme Tamasissa.
![]() |
Slovakian ja Unkarin raja vaihtui sillalla |
Viides ajopäivä: Tamasi (Unkari) - Senj (Kroatia), 436 km
Unkarin majapaikassa vietimmekin viikon verran ja sen jälkeen suuntasimme Kroatiaan. Kroatiaan matkatessamme oli vuorossa monta sataa kilometriä pelkkää moottoritieajoa. Hieman ennen Kroatiaa pysähdyimme syömään McDonaldsille. Auto ajettiin taas siten, että meillä oli kokoajan suora näköyhteys autolle. Ei mennytkään kauan kun muutama mies alkoi pyörimään epäilyttävän näköisesti auton ympärille ja kaikkosivat sen jälkeen kun menin auton viereen seisomaan. Jonkin ajan päästä pari muuta miestä katseli autoamme epäilyttävästi. En tiedä mikä näillä kaikilla oli ajatuksena, mutta kovin tarkkana saa täyteen lastatun auton kanssa olla. Sitten vielä tankkaamaan, tällä kertaa hieman kalliimmalla 1,15 € litrahinnalla.
![]() |
Unkarin moottotitiellä |
Kroatian rajalla oli vuorossa sitten ensimmäinen rajatarkastus. Jonoa ei rajalla ollut ollenkaan ja pääsimme näyttämään passimme rajatarkastajille. Tarkastaja vilkaisi ikkunasta autoon, että löytyy passien kuvien näköisiä henkilöitä ja saimme jatkaa matkaamme. Vähän matkan jälkeen tuli sitten ensimmäinen tietulli. Kroatiassa on käytössä suljettu tietullijärjestelmä, eli ensin ajetaan portista, jossa otetaan lipuke mukaan. Jossain vaiheessa oli sitten seuraava tietulli, jossa maksettiin siihen mennessä ajetusta matkasta. Hintaa tuli siinä vaiheessa 47 HRK (6,11 €). Kroatian pääkaupungin, Zagrebin kohdilla oli seuraava pysähtyminen, jossa jälleen otettiin lipuke mukaan. Sen jälkeen saimme ajella yli ja läpi vuorien ja nousta Senj:n rampista pois moottoritieltä. Rampin jälkeen oli taas tietullin maksamisen paikka ja siinä hinnaksi muodostui 66 HRK (8,58 €). Tietullien maksu onnistui nopeasti VISA-kortilla maksaen, joten paikallista valuuttaa ei tarvinnut rahanvaihtopisteessä nostaa.
![]() |
Kroatian tietullissa |
Moottoriteillä ajaessa olimme nousseet huomaamatta vuorien päälle ja nyt olikin vuorossa laskeutuminen Senj:n kaupunkiin meren rantaan serpentiiniteitä pitkin loistavissa maisemissa. Loistavat maisemat odottivat myös majapaikkamme parvekkeelta, joita olikin mukava ihailla loppuilta auringon laskiessa.
![]() |
Parvekenäkymä auringon laskiessa |
Kuudes ajopäivä: Senj (Kroatia) - Split (Kroatia), 262 km
Viimeinen ajopäivä ennen kuukauden Kroatian oleskelua sujui nopeasti. Aamu ajeltiin Kroatian rantatietä, joka kulkee meren vierellä, välillä meren pinnan tasolla ja välillä nousten hieman korkeammalle vuoren rinteelle. Koko matkan on huikeat näköalat, mutta vauhti on aika hidasta mutkaisella tiellä.
![]() |
Kroatian rantatietä |
Puolet matkasta menimme taas vuorten huipulle nousevalle moottoritielle. Kyseisellä moottoritiellä on moottoritieksi ihan hienot näkymät. Moottiritieltä poistuttiin Trogirin liittymästä ja tietullin hinnaksi tuli tällä kertaa 58 HRK (7,54 €). Lopuksi vielä laskeuduimme serpentiinitietä pitkin meren pinnan tasolle ja perillä oltiin.
Kroatian liikenne sujuu siis tosi hienosti moottoriteillä. Meidän reitillä Kroatian tietullit maksoivat yhteensä 22,23 €.
Nyt saa sitten yli kuukauden verran huilia pidemmistä ajopäivistä. Tällä hetkellä auton mittari näyttää ajetuksi matkaksi 2738 km ja polttoainetta on tankattu yhteensä 168 eurolla. Täydessä lastissaan auto on kuluttanut n. 5 litraa satasella, mikä on mielestäni ihan hyvin kun ollaan ajettu paljon myös vuorilla ylös ja alas sekä moottoriteillä 130 km/h nopeudella. Kuukauden päästä sitten jatketaan Espanjaan, jonne matkaa olisi n. 2900 km eli ajamista riittää jatkossakin 😅
Jani
Kommentit
Lähetä kommentti