Loppumatkan ajaminen (Kroatia, Slovenia, Italia, Monaco, Ranska, Espanja)

Voisi kuvitella, että kun ajaa vain moottoriteitä pitkin niin ei tarvitse hienoja maisemia katsella. Ensimmäinen ajopäivä todisti tämän luulon jo täysin vääräksi.

Ensimmäinen ajopäivä: Kastel Kambelovac (Kroatia) - Gardola (Italia) 833 km



Aamu alkoi jo ennen auringon nousua, koska ajettavaa päivän aikana tuli runsaasti. Aurinko alkoi nousta vuorien takaa ja ilma oli sumuinen. Näkymä oli hieno kiivetessämme autolla vuorien päällä kulkevalle moottoritielle. Matka jatkuikin moottoritiellä melkein koko Kroatian läpi ajaessamme. Matkanvarrella oli todella mahtavat maisemat, kun moottoritie kulki yli 500 metrin korkeudella. Sumu ja välillä alapuolellekin jäävät pilvet saivat aikaan upeat näkymät yli 1000 metriä korkeiden vuorien välissä. Matkalta löytyi myös moottoritiellä oleva serpentiinitie, jossa tie kaartoi mutkilla ylös vuorille 130 km/h vauhdilla. Samaan aikaan aurinko säteili pilvien välistä ja värjäsi kauniin syksyisen ruskamaiseman vihreiden, keltaisten ja punaisten lehtien loisteessa. Täytyy myöntää, että oli yksi kauneimmista ruskamaisemista mitä on näkynyt. Kauneimmat toki löytyy vielä Lapista 😊

Liikenne moottoriteillä sujui hyvin ja pääsimmekin nopeasti ruokatauon jälkeen Kroatian ja Slovenian rajalle. Ennen rajaa tankattiin jälleen tankki täyteen, sillä Italiassa oli tiedossa kalliita polttoainehintoja. Kroatiassa dieselin hinta oli n. 1,20 €/l. Moottoritiemaksuista on yhteenveto bloggauksen lopussa.

Rajalle matka sitten pysähtyikin pidemmäksi aikaa, sillä rajalla oli vain yksi tarkastuskaista auki ja jonoa kertyi useampi kilometri. Meillä meni aikaa rajalla jonottaessa 45 minuuttia. Rajatarkastajat katselivat hieman meidän täyttä autoamme, jossa perä on matalalla, aikalailla rajoilla olevan painolastin vuoksi. Eivät tähän kuitenkaan puuttuneet ja itse rajatarkastus meni nopeasti.

Sloveniassa ajaminen meni nopeasti ja siellä liikenne oli huomattavasti rauhallisempaa, kuin mihin Kroatiassa oli tottunut. Ensimmäinen poliisien tutkakin oli melkein heti rajan jälkeen. Kauniit olivat maisemat myös Slovenian puolella, mutta sitten olikin aika siirtyä Italian puolelle. 

Italiassa ei nähty muuta kuin tietyön alla olevia moottoriteitä, jossa ei korkeiden betoniaitojen takaa nähnyt maisemia juuri ollenkaan. Tietöistä huolimatta matkavauhti oli yli 80km/h. Illalla sitten saavuimme Gardajärven rannoille ja kiipesimme pimeässä serpentiinitietä ylös vuorille Gardolan kylään. Tässä vaiheessa pystyi vain arvailemaan minkälaisen maisemat meitä päivän valossa odotteli 😃


Toinen ajopäivä: Gardola (Italia) - Cannes (Ranska) 499 km


Italiassa vietettiin upeissa maisemissa kolmen yön verran, jonka jälkeen lähdimme ajamaan kohti Ranskaa. Matka oli taas lähes kokoajan moottoriteillä ajamista. Tien numero vaihtui useaan otteeseen, mutta siitä huolimatta moottoritiemaksu piti maksaa koko matkalta vain lopussa, ennen Ranskan rajaa. Italian moottoriteillä tuli vastaan myös tilanne, että kun itse ajaa 120 km/h, niin silti voi kuorma-auto mennä ohitse 😲 Ja tämä tapahtui useamman kerran.

Italian jälkeen siirryimme pikaisesti Ranskan puolelle, ennen Monacon läpiajoa. Monacossa ajoimme formularataa pitkin ja pysähdyimme pikaisesti ottamaan valokuvan todisteeksi Monacossa olemisesta 😄 Monacon jälkeen olikin enää lyhyt matka Cannesin lähellä olleeseen majapaikkaamme. Tässä lyhyessä matkassa meinasi kyllä tyhjentyä polttoainetankki, kun jätin tankkaamisen vähän turhankin myöhään. Onneksi kuitenkin huoltoasema löytyi, vaikkakin dieselin hinta Ranskan puolella oli lähes yhtä kova kuin Italiassakin.

 Kolmas ajopäivä: Cannes (Ranska) - Carcassonne (Ranska) 444 km


Yhden yön tauon jälkeen matka jatkui moottoriteitä pitkin Carcassonneen. Ranskan puolella moottoritie oli vähän huonommassa kunnossa, mutta kuitenkin ihan hyvä ajaa. Päivä meni nopeasti kun olimme tottuneet jo pidempiin ajopäiviin. Carcassonnessa olimme jo kolmen aikoihin ja menimmekin heti iltapäivästä katsomaan upeaa linnoitusta.

 

 Neljäs ajopäivä: Carcassonne (Ranska) - Torrevieja (Espanja) 871 km




Parin päivän tauon jälkeen tuli vuoroon reissun suurin kilometrimäärä Espanjan itärannikkoa ajaessa. Katalonian seudulla liehuivat katalaanien liput, kun itsenäisyystaistelut olivat meneillään. Muuten sitä ei huomannut moottoritiellä ajaessa. Pitkä ajopäivä menikin jouhevasti ja suhteellisen nopeastikin. Ainoastaan ruokapaikkaa saimme etsiä, kun moottoritien ruokapaikat ovat niin kalliita. Maisemia tuolla matkalla koristaa vähän kauempana olevat vuoret, joita oli mukava matkan aikana katsella. Välillä tie kiipesi myös osittain vuorille ja jyrkkyys vaihteli sen mukaisesti. Auton tankkaus täytyi tehdä moottoritien kalliimmilla polttoainehinnoilla.




Olimme varanneet Torreviejan seudulta mökin yhdeksi yöksi, jonka jälkeen oli aika jatkaa jälleen matkaa.


Viides ajopäivä: Torrevieja (Espanja) - Fuengirola (Espanja) 485 km


Viides ajopäivä oli taas lyhyempi ja matkasi moottoriteitä pitkin vuorien vierellä. Tätä tietä suosittelen ajamaan, jos siellä päin liikkuu. Alkumatkasta pienemmät vuoret ympäröivät maisemaa ja sitten tuli pieni "erämaa" alue. Teimme tässä kohdin pienen pysähdyksen, jonka aikana tuli mieleen villin lännen elokuvat. Sen verran karua oli kyseisen ravintolan ympäristö.


Sitten alkoi Sierra Nevadan vuoristo. Tie nousi vuorien päälle ja edessä alkoi näkymään korkeimmat 3478 metriin kohoavat lumihuippuiset vuoret. Matkan varrella näkyi myös hieman isompien lintujen parvi, kun iso kasa korppikotkia pyöri ympyrää tien lähistöllä. Muutenkin näkymä on huikea melkein koko matkalla. 



Kaiken kaikkiaan Suomesta lähdön jälkeen matkaa on kertynyt autolla yli 7000 km, kun laskee mukaan kaikki eri kaupungeissa pyörimiset ja myös Kroatiassa kuukauden aikana tehdyt ajot. Hyvin on onneksi auto toiminut, eikä ole ollut sen suhteen ongelmia. Kiitos Taivaan Isälle siunauksesta ja varjeluksesta pitkien ajopäivien aikana. Seuraavien kuukausien aikana tuleekin sitten tutuksi Aurinkorannikon tiet ja liikenne temperamenttisten espanjalaisten seurassa. Äänitorvea on jo saanut kuulla viikon aikana ja sama jatkuu varmasti jatkossakin 😅

Yhteenveto moottoritiemaksuista:
Kroatia: Split - Rijeka (400 km) 23,84 €
Italia: Trieste - Verona (300 km) 22,90 €
Italia: Verona - Sanremo (390 km) 36,40 €
Ranska: Menton - Canness (60 km) 6,9 €
Ranska: Canness - Carcassonne (440 km) 38,50 €
Ranska: Carcassonne - Perpignan (130 km) 12,90 €
Espanja: Girona - Valencia (440 km) 25,65 €
Espanja: Malaga 3,25 €

Jani
 




Kommentit

Suositut tekstit